Previous Image
Next Image

info heading

info content


Ontspanningsoefeningen

Veel functies in ons lichaam worden volledig automatisch en onbewust aangestuurd; voorbeelden hiervan zijn de lichaamstemperatuur, de hormoonhuishouding, het immuunsysteem, de spijsvertering, de ademhaling en de hartslag. Psychische spanningen en stress hebben veel invloed op deze systemen. Daardoor kunnen er lichamelijke spanningsklachten ontstaan. Er wordt adrenaline aangemaakt, je spierspanning neemt toe.

Spanningen, stemmingen en gedachtes horen nu bij een schijnbaar autonoom proces: het gaat buiten je wil om. Door het doen van adem- en ontspanningsoefeningen én door het leren beter te relativeren (positievere gedachtes ontwikkelen) kun je deze autonome processen de baas worden.

Ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen en mindfulness oefeningen zijn er op gericht de lichamelijke spannings- en onrustklachten te verminderen. Veel oefenen is van belang.

stressmanagement

Door op onderstaande links te klikken kunt u ontspanningsoefeningen downloaden.

Deze ontspanningsoefeningen richten zich sterk op het daadwerkelijke leren ontspannen
van alle spieren in het lichaam. Als je dat lukt voel je je vanzelf meer kalm, rustig en
ontspannen. Je zult merken dat je je niet alleen in je lijf rustiger gaat voelen
maar ook je denken wordt kalmer.
In deze methode leer je eerst subtiel je spieren aan te spannen zodat je het
spanningsgevoel van de spier goed leert kennen, om dit daarna volledig los te
laten. In het dagelijks leven is het van belang dat je zoveel mogelijk de overbodige spierspanning nalaat die je niet nodig hebt voor een bepaalde houding
of beweging. Dat betekent dus dat sommige spieren wel wat aangespannen
moeten blijven (bijvoorbeeld om te staan), maar andere juist ontspannen
kunnen worden. Op deze wijze kan je jezelf veel energie en mogelijk ook
pijnklachten besparen.

De bestanden kunnen door Windows Media Player worden afgespeeld (MP3- formaat).
Met de rechtermuisknop kunt u het bestand dan downloaden.

Progressieve relaxatie, lange versie (26 min) (6,2 Mb)
Progressieve relaxatie, korte versie (10 min) (2,4 Mb)
Suggestieve relaxatie, korte versie (ruim 11 min) (4,6Mb)
Suggestieve relaxatie, lange versie (ruim 19 min) (2,7 Mb)

Er zijn ook CD’s verkrijgbaar met ontspanningsoefeningen, bv. van Rixt Kuiper: Op adem komen.

Op YouTube zijn er diverse filmpjes te vinden met ontspanningsoefeningen en meditaties.

Een voorbeeld van een diepe ontspanningsoefening vind je hier