ADEMHALINGSOEFENINGEN

 

 Oefening 3: 3- Minuten adempauze

Toepassing
De drie minuten adempauze is een oefening die je op diverse momenten van de dag kunt inlassen. De oefening helpt je om bij jezelf te komen en kan bijvoorbeeld in de lunchpauze toegepast worden.

1ste minuut: Bewust zijn, mindfullin het nu
Nodig jezelf uit om hier en nu dit moment te ervaren. Je zit, ligt of staat en je stelt jezelf dan de volgende vraag:
 Wat ervaar ik op dit moment:
 …...…in gedachten?
 ………in gevoelens?
 ………in het lichaam?
Bekijk op een vriendelijke, nieuwsgierige wijze de ervaringen die opkomen. Je hoeft er niets aan te veranderen.

2de minuut: tot jezelf te komen
Begeleid je aandacht naar de adembeweging. Voel waar de adem het meest opvalt: in de buik, in de borst, in de rug? Voel elke inademing en elke uitademing, zoals deze elkaar opvolgen. De ademhaling kan je helpen af te stemmen op dit moment.
Op drie ademhalingen laat je het volgende zinnetje door je heen gaan:
“ ik adem in en kom tot rust, ik adem uit en ontspan”4 (Thich Nhat Hanh)

3de minuut: Verruimen
Breng dan de laatste minuut ja aandacht naar het lichaam. Naar de pure fysieke gewaarwordingen in je lichaam. Je bent je bewust van ‘ja, hier ben ik’.
Herhaal eventueel de zin: “ ik adem in en kom tot rust, ik adem uit en ontspan” ( Thich Nhat Hanh) gedurende drie ademhalingen.

En dan kies je om verder te gaan met dat wat nu voor jou van belang is.