ADEMHALINGSOEFENINGEN

 

 Oefening 7: Geleid natuurlijk ademen: onderste ademruimte

 
Toepassing
Bij mensen die het niet prettig vinden om met een adempacer te oefenen. Het doel is om bewust te worden van de adembeweging in de buik zonder te veel te sturen aan de ademfrequentie.

Instructie:
Ga op de rug liggen* en blijf een aantal minuten rustig liggen terwijl je deze principes van natuurlijk ademen oefent.
Laat de adem makkelijk, licht, zacht en ongehaast gaan
Maak geen inspanning van het diep ademen of een andere speciale manier
Laat de adem simpel komen en gaan op zijn eigen wijze
Neem alle tijd die je nodig hebt voor iedere ademhaling.
*) NB De oefening kan ook in een luie stoel toegepast worden.

Plaats de handen op de onderste ademruimte. De handen liggen met de handpalmen naar beneden op je buik. De toppen van de duimen raken elkaar net boven de navel, en de toppen van de wijsvingers raken elkaar aan de onderkant. De ruimte tussen de handen vormen een driehoek of hartvormig figuur. Je handen liggen nu op de voorzijde van de onderste adem ruimte.

Ga nu door met het oefenen van de natuurlijke ademen terwijl je de volgende observatie maakt.

Observatie: Iedere keer dat je inademt en de buik omhoog gaat en zich uitzet wordt het contact tussen je wijsvingers minder duidelijk. Iedere keer dat je uitademt en ontspant, raken de wijsvingers elkaar duidelijk.

Tenslotte laat je de handen uit elkaar gaan en leg je ze neer op de grond, Blijf nog even rustig liggen gedurende een paar minuten, terwijl je steeds de bewegingen voelt en het ritme van de ademhaling in de onderste ademruimte.