Previous Image
Next Image

info heading

info content


Moeite om voor u zelf op te komen

Veel mensen hebben moeite om op een goede wijze voor zichzelf op te komen. Ze zijn bang voor ruzie en vermijden dan te zeggen wat ze zelf vinden. Cognitieve gedragstherapie kan dan helpen om je minder bang te gaan voelen, en meer zelfvertrouwen te gaan krijgen.

Assertief gedrag is opkomen voor jezelf, met respect voor de ander.
Agressief gedrag is opkomen voor jezelf, zónder respect voor de ander.
Subassertief gedrag is niet opkomen voor jezelf, en alleen maar rekening houden met die ander.

Goed opkomen voor jezelf, betekent dus dat je assertief bent. Je laat weten wat je zelf zou graag willen, en hebt ook voor de mening van een ander.

In de behandeling gaan we kijken naar de belemmerende gedachten die assertief in de weg staan, zoals ‘als ik voor mezelf opkomt, vinden ze mij niet aardig, of krijg ik een conflict’. U leert hier rationeler naar te gaan kijken, waardoor u minder last hoeft te hebben van dergelijke angstoproepende gedachten. Een volgende stap is dan oefenen met assertief gedrag.

Leestips:

Jeffrey Wijnberg ea.: Wat je denkt dat ben je zelf; introductie tot assertief denken en doen.

Jan Schouten en Joke Lingsma: Persoonlijke effectiviteitassertiviteit-les-1

 

Assertiviteitscursussen

Naast het individueel werken aan assertiviteit bij een psycholoog, kan het handig zijn om in groepsverband assertiviteitsvaardigheden aan te gaan leren. In een dergelijke cursus komen de volgende dingen aanbod: hoe stel je op een goede manier je grens, hoe zeg je wat je wilt, hoe kan ik meer ‘nee’ zeggen. Het volgen van een assertiviteitscursus kan dan een goede optie zijn, om dergelijke vaardigheden in te gaan oefenen. Vanuit de praktijk worden deze cursussen niet gegeven. In de regio zijn er wel instellingen die deze cursussen geven, zoals:

Assertiviteitsoefeningen

Assertief gedrag kun je alleen leren door veel te oefenen.

Klik hier voor een oefening om vaker ‘Nee’ te zeggen

Assertief gedrag kun je alleen leren door veel te oefenen. Download hier de bijlage met oefeningen voor assertiviteit. Het zijn een aantal suggesties om te gaan oefenen met assertief gedrag. Stel jezelf de opdracht om te beginnen met één van de meest makkelijke suggesties, geef jezelf een compliment als het gelukt is, en ga dan verder met de volgende.

 

 

 

 

 

Meer lezen: hier een aardig artikel